Hoppa till innehåll

Hur växer egentligen naglar?

22 augusti 2009
tags: ,

På sista tiden har jag funderat mycket på det här med naglar, och hur de växer.
Först, i ungefär en halv hundradels sekund, så tänkte jag att det liksom fanns flera meter naglar under huden. Att de slingrade sig runt i hela kroppen och liksom sköts fram ur fingrarna allt eftersom. Men det var så äckligt att jag höll på att kräkas, och dessutom var det ju helt absurt. Det var som något ur en John Ajvide Lindqvist-bok; en person skadar sig, tittar ner på sitt sår men ser inget blod utan bara en hård, halvgenomskinlig hinna.. Åh herregud. Jag skulle bli en fantastisk äckelförfattare.
Men om det inte är så det går till, hur är det då? Bildas det lite nagel i taget bakom nagelbanden? Håller det på hela tiden, eller tar det en välbehövlig paus ibland? Kan man få en sjukdom som gör att naglarna slutar växa, och vad händer då? Frågorna är, som ni ser, många. Och jag vet inte vem jag ska fråga. Har jag någon liten biologist här som kan svara?

6 kommentarer leave one →
  1. Anonym smartiepants permalink
    22 augusti 2009 22:11

    Är inte säker på hur de kommer fram men det är som hår, döda hudceller!

    • erika permalink
      03 april 2011 16:23

      om månaden växer naglarna ungerfär 3 milemeter och om dagen väkser dom ungerfär tiondels milemeter men det bror på vem man är också.

  2. 22 augusti 2009 22:49

    fråga din no-lärare!

  3. Anna permalink
    23 augusti 2009 16:54

    ”Naglarna växer från basen, inte ”längst ut”. Det betyder att naglarna långsamt skjuts allt längre ut på fingertoppen. De sitter ändå ganska hårt fast i fingertoppen under nageln, eftersom rörelsen är så långsam att vävnaden under nageln hinner anpassa sig. Nya celler i fingertoppen under nageln fäster hela tiden vid nagelns undersida.”

  4. 20 november 2009 0:03

    Sitter å tänker på exakt samma sak! jag å karln är oense om ”vartifrpn” naglarna börjar växa, jag tror vid första knogen ungefär haha:P Fan, hittar inget bra svar när ajg googlar :(

  5. Alma permalink
    22 januari 2010 12:55

    Naglar
    På fingertopparna och tårna bildas naglar från nagelroten, som ligger i ett veck av överhuden. Cellerna i nagelroten delas, och då växer nageln. En nagel växer ungefär 1-2 millimeter i veckan.

    Det är bara cellerna längst in vid roten som lever. När cellerna förskjuts framåt förhornas de och dör. Då bildas en nagel. Naglarna skyddar tå- och fingertopparna.

    http://www.1177.se/artikel.asp?CategoryID=18398

Lämna en kommentar