Hoppa till innehåll

Trevliga Saker på Tisdagar, vecka 35

25 augusti 2009

Idag gör vi en lite annan grej med tisdagslistan. Anledningen till detta är att det har hänt något mycket trevligt hemma hos mig på sista tiden.
Jag har försökt vara lite tyst om det hela, för att göra det lite mer spännande, men mina försök har förstås misslyckats fatalt. Jag har skrivit en del om det både i bloggen och på twitter. Och nu är det äntligen dags för den den stora rundgången. Jag ger er: Trevliga Saker på Tisdagar: Mitt nya – och egna – rum!

DSC_0031
Skrivbordet –  Visst är det fint? Egentligen borde det kanske matcha med träfärgen på sängen, men what the heck. Det har låsbara lådor, en hylla som påminner mig lite om hyllan som Charles snidar åt Caroline i den första Lilla huset på prärien-boken, och platsen i mitten passar perfekt för att sitta och skriva på. Man skulle även kunna tänka sig att det kunde stå en svart, platt, bärbar dator där…  Då kan man inte klaga på att det inte fanns i den rätta tränyansen.

DSC_0023
Sängen – Jag har egentligen aldrig förstått folk som säger, när de är borta, att de längtar hem till sin säng. Ja, jag är förtjust i min egen, den är skön och lakanen doftar gott, men jag längtar  aldrig efter den.
Jag tror att det håller på att ändras nu. En säng som är så här obäddad, och som har en så här ny och skön madrass, kan man inte låta bli att älska.

DSC_0008
Garderoben –  Inga större förändringar här egentligen, kläderna har bara fått det lite trängre. Å andra sidan kan jag byta om i mitt rum, utan att behöva storma ut i hallen, endast halvt påklädd, för att byta tröja. Åh, dessa livets små glädjeämnen.

DSC_0011
DSC_0012
DSC_0029
Sakerna på väggarna – detta är än så länge inte klart. Jag har bara hunnit sätta upp min favoritlista (man kan inte länka för många gånger!), en bild på Lily Allen från i-D Magazine, och en fantastisk plansch jag hittade hos min farmor för ett tag sen. Jag lovar att jag skriver mer om väggarna när jag är färdig med dem!

DSC_0027
Doftljusen –  Som sagt, jag är mad about doftljus. På bilden ser ni ett från IKEA, som doftar något obestämbart sött som nog ska vara vanilj, och ett jag köpte i en museishop i Edinburgh. Det senare är min lilla skatt. Jag ångrar att jag inte köpte flera, att jag inte köpte alla de hade. Det luktar så fantastiskt otroligt lyx-vaniljigt. Det är omöjligt att tröttna. Tyvärr doftar det ganska lite när man faktiskt har det tänt, men det parfymerar rummet i släckt tillstånd. Och! Mellan ljusen ser ni ingen mindre än jag själv, i dockversion. När jag gick på dagis så sydde en av mina dagisfröknar dockor som föreställde alla dagisbarn. Jag tycker det är ganska roligt, för jag ser fortfarande ut ungefär sådär. Minus den lila, eh, klädnaden.

DSC_0017
Gardinerna – Nu kommer vi till nästan det bästa av allt. När vi var på IKEA i förra veckan, så fick jag syn på dessa. Jag hade inte tänkt så mycket på gardiner innan, men på en gång när jag såg dem så visste jag att, ja. Jag ska ha tyllgardiner.
Imorse vaknade jag efter första natten i mitt nya rum. Solen sken in genom fönstret och genom gardinerna, och solskenet blev som skiktat av de små små små hålen. Det var så fint. Jag låg i sängen och var lycklig.

-

Det var mitt rum det. Väldigt fint om jag får säga det själv. Jag saknar en liten krukväxt, mer saker på väggarna, och en bokhylla. Men det är sånt som jag ska fixa snart.
Nu är det er tur! Vad tycker ni om i era rum? Er matta, er enorma samling plastsmurfar, era kläder sorterade enligt färg? Berätta för mig!

5 kommentarer leave one →
  1. Gemma permalänk
    26 augusti 2009 0:54

    Åh, jag älskar ditt rum! Så fint och mysigt!

  2. Anna permalänk
    26 augusti 2009 16:23

    Åh va fint det verkar! Måste komma och se på det sen!
    <3 på dockan från dagis!! Jag har min också nånstans i mitt rum.

  3. josefine permalänk
    26 augusti 2009 17:27

    du är så söt

  4. 26 augusti 2009 18:15

    Kalashimlafint! Särskilt ditt skrivbord.

    Jag gillar bäst mina böcker. De har en egen smockfull bokhylla där de är dels färgsorterade, och dels har Jonas Gardell och Tage Danielsson varsin gedigen liten avdelning. Jag blir så glad av att gå förbi och titta. Fast alla ryms inte (älskar det!) så jag har bokhögar i min stringhylla och på mitt skrivbord och i staplar vid sängen också. Mina böcker är mitt käraste.

    Fast. Och det ska tilläggas. Jag borde göra en rensning och halvera min samling ifall den ska bestå i blott Älskvärda favoritböcker.

    Men vi talar inte om böcker utan om rum. Skrivbord är också väldigt trevligt. Med egna hemliga lådor som snart blir till kaos. Skrivmaskin och jordglob och pennor och lim och kuvert och frimärken och fotoautomatremsa och snygga skivomslag OCH en oangenäm hög med bråte därtill.

    Hehehe. Jag blir väldigt väldigt städsugen av att skriva detta.

    • punkelikat permalänk*
      26 augusti 2009 18:52

      Det låter väldigt fint. Särskilt boksamlingen! Jag får inte heller plats med mina i bokhyllan, hälften av alla mina böcker ligger ovanpå.. Men det är fint. Då vet man att man har lyckats.
      Förresten fina du. Hur går det egentligen för oss med Ungdomsavdelningen? Jag har skrivit en presentation av mig själv som ligger och skräpar någonstans, men så värst mycket mer har det inte blivit.. Hör av dig. Puss. <3

Kommentera

Följ

Få meddelanden om nya inlägg via e-post.