Skip to content

Mina tips till folk som vill lära sig skriva

05 augusti 2009

Ibland får jag frågor som ”Hur lärde du dig skriva?” eller ”Jag kan inte skriva, hur gör man?” Särskilt från folk som vill börja blogga. ”Vad skriver man om?”
Jag har inget svar. Det enda jag kan säga är: öva. Skriv tills pennan/tangentbordet går sönder.  Skriv ner ALLT. Övar man tillräckligt mycket kan det mest intetsägande ämne bli till ett fantastiskt blogginlägg. Såsmåningom utvecklar man ett eget språk, ett alldeles särskilt sätt att skriva. Som, i mitt fall, att jag använder mig av paranteser på ett felaktigt och alldeles alldeles underbart sätt. Och att jag ofta använder ord som fantastiskt, otroligt, underbart, galet, stört och sjukt lite för ofta. Men det är mitt sätt att skriva på. Jag gillar det. Och ni gillar det, uppenbarligen.
Så, mitt tips är helt enkelt: skriv! Det är det enda sättet att lära sig på. Starta en blogg. Den kan vara väldigt nischad och handla om, jag vet inte, marsvin eller Jupiters månar (Är det Jupiter som har månar? Hur fick jag VG i fysik?) eller kläder, vad du är intresserad av. Det spelar inte så stor roll. Det viktiga är att du skriver ofta, och att du läser vad du skriver. Innan du vet ordet av kommer du att märka att orden kommer nästan automatiskt. Och att det är alldeles fantastiskt att läsa igenom sin egen text och känna att ja, det här gjorde jag bra. Det här har jag gjort själv.
Fler skrivtips kan ni hitta här:
73 ways to become a better writer. Jag har redan länkat en gång, men LÄS. Jag har skrivit ut den och satt upp på väggen.
37 ways to make blogging easier. Massa andra bra tips. (Tack Gustav!)
101 blog tips. En ganska simpel och självklar lista, men det finns några tips där också.
Egentligen så kan jag lika gärna länka till tre hemsidor. DailyBlogTips. Copyblogger. Problogger. Läs så mycket du kan av det som låter intressant. Det är fantastiska sidor, dessa. Jag beundrar människorna bakom dem.
Så, off you go! Starta bloggar! Skriv tills bokstäverna dansar framför ögonen! Och kom tillbaka sen och länka, så att jag får läsa. Jag är så nyfiken.

2 kommentarer leave one →
  1. 05 augusti 2009 21:25

    Din blogg är finfin och du skriver ännu mer finfint.

    Jag har också en blogg fastän jag inte kan skriva. Det går det med, lite.

    • punkelikat permalink*
      05 augusti 2009 21:48

      Alicia! Det var inte igår. Vad söt du är, tack. Du tar ju helt stört fina foton! Så himla.. Vackra. Du är duktig. Puss.

Kommentera

Följ

Få meddelanden om nya inlägg via e-post.